دلگشا

اجتماعی، فرهنگی ، سینمایی

دلگشا

اجتماعی، فرهنگی ، سینمایی

جشنواره اردی بهشت - روز دوم

روزدوم


بخش عکس همچنان پر مخاطب کارش را ادامه میدهد و بعد از دیدار اولیه نقد وبررسی روی آثار کم و بیش پای عکسها در جای جای سالن دیده میشد.

پای صحبت اساتید عکس که بودم از انتخابها رضایت نداشتن و بیان اینکه خیلی سلیقه ای برای بخش مسابقه عکسها انتخاب شده است بحث بسیار بود. بخش خلیج فارس بیشتر مورد نقد قرار میگرفت.


کارگاه  "مجموعه عکاس " استاد اسماعیل عباسی هم برگزار شد که از قول دوستان بسیار مفید و آموزنده بود.


و اما بخش فیلم امروز با نمایش 15 فیلم به کار خودش ادامه داد. دو سانس اول به شدت ناامید کننده بود.

"نگین خلیج فارس " ( حمید معماری)  باز هم به قعر دریا رفت اما با تصویر برداری بد و موسیقی یکنواخت که روی مغز آدم راه میرفت  و

" روایت جاودانه " (جمال جلالی) که خیلی طولانی بدون هیچ تکنیک فابل عرضی تعزیه را به تصویر کشیده بود و از سالن فراریم داد.

  "یاد لاله ها ویژه شهید دقت" (محمد عادل زاده)  یک برنامه تلویزیونی معمولی پر از اشکال بود که هیچ حرفی برای گفتن باقی نمی گذارد.


سانس آخر به جد بهترین سانس این دو روز بود.

" تووار" (سید امید وحدانی) ما را به بشگرد منطقه محروم استان برد که با همه اشکالاتی که داشت مخصوصاً نریشن نامناسب روی فیلم فیلم قابل بحثی بود .


 " آواز پریزاد " (حامد کریم پور ) در بین فیلم های این دو روز به اعتقاد من بهترین بود ، فیلمی یکدست با روایتی موثر  و فیلمنامه ای کم نقص در مورد پریزاد و جفتی قنبر راستگو (هنرمند بزرگ استان). راستش انتظار این فیلم را در این جشنواره متوسط نداشتم.


"نمکو" (یوسف محمود پور) هم بسیار عالی بود و برای من که فیلم قبلی این دوست را ندیده بودم شدیداً تاثیر گذار بود. (اساتید معتقد بودند این فیلم تکرار زیباییهای فیلم قبلی ایشان بوده). لهجه زیبای بستکی در کنارساختار روایتی خوب برای خلق صنایع دستی از سنگ نمک به این فیلم رنگ و بوی جالبی داده بود.


و اما دومین جلسه نقد و بررسی فیلمها. تعداد شرکت کنندگان بیشتر شده بود ولی از فیلمسازان و عوامل فیلم باز هم خبری نبود و فقط کارگردان " آواز پریزاد " (حامد کریم پور ) و "نمکو" (یوسف محمود پور)  و تدوینگر " تووار" حضور داشتند و جالب اینکه باز هم هر سه این فیلم بهترین های امروز بودند.

 بحث بر سر این سه فیلم بسیار خوب بود و جالبتر اینکه دیدیم که دوستان نقد پذیرند و اشکالات فیلمهایشان را می پذرفتند. کاش همیشه اینگونه باشد. 


سوالی که برایمان پیش آمد این بود که باقی فیلمسازانی که کم لطفی میکنند و در این جلسات شرکت نمی کنند حاظر نیستند کسی به فیلمهایان کم تر از گل بگوید یا اینکه دوستان اهل فن را در این حد نمی بینند که در مورد فیلمشان بحث کنند ؟ کما اینکه فیلمهایشان به شدت دارای نقص تکنیکی و ساختاری بودند. جای تعجب و تاسف دارد. شاید با حضور در همین جلسات فیلمهای بهتری بسازند و انقدر بیننده را داخل سالن آزار ندهند!


و فاجعه اینجا بود که صبح امروز کارگاهی در مورد سینمای مستند برگزار شد و در همین جلسه نقد و بررسی بود که آقای خوبیار سالاری شرح دادند که این کارگاه امروز با حضور دو نفر برگزار شده یکی خودشان و دیگر همراه استادو به قول آقای سالاری: آیا دوستان مستند ساز هرمزگانی انقدر به خودشان اطمینان دارند که حضور در این کارگاه ها را لایق خود نمیدانند؟ جای بسی تاسف دارد.




نظرات 8 + ارسال نظر
گوج گنو 1389/02/22 ساعت 12:48 ق.ظ http://www.goojegeno.blogsky.com

خسته نباشی

لی 1389/02/22 ساعت 01:15 ق.ظ http://leee.us

سلام . ممنون به خاطر توضیحاتتون .
یک بحث خیلی مهم که امروز هم بهش اشاره شد . بحث مطالعه فیلمسازها بود و متاسفانه یک دلیل مهمی که ممکنه خیلی ها رو از انتقاد فراری بده همین بحث مطالعه و عدم حضور فیلمسازها در همچین نشست های مشابهیست که تاثیرش رو توی همچین جشنواره ای میگذاره . اگر وجود و تداوم نشست های نقد و بررسی فیلم در طول سال باشه مطمئناْ در روزهای اینچنینی فیلمسازها رو با علاقه بیشتری توی سالن می بینم .

ممنون بخاطر تکمیل موضوع

روح اله بلوچی 1389/02/22 ساعت 08:40 ق.ظ

ممنون محی الدین عزیز..ممنون بابت وقتی که می ذاری و تلاشت..
ممنونم..

سلام عزیز ممنون از پوشش ای مهم
من فیلم ها را گاها نگاه می کردم ومتوجه شدم سایه نزولی سلیقه انتخاب عکس ها چگونه بیداد می کند و فیلم هایی که صرفا جهت پر نمودن پیمانه جشنواره و به قولی کمیت که دریغ از کیفیت درجدول نمایش حضور دارند
ضمنا کار نگین خلیج فارس کاری از آقایی به نام حمید معماری بود که شما به نام آقای عقیل پورعبداله مرقوم کردین و البته به توضیح شما در بار ه فیلم( فرصتی دیگر) ایشان همین توضیحات موجز شما بسنده می کنم
و باز پایندگیت را مهربان می خواهم

ممنون از اینکه سر زدید. حرف در این باره زیاده . و ممنون ار اینکه اشتباه من رو یاد آوری کردید اصلاحش میکنم.

جیغ 1389/02/23 ساعت 11:11 ب.ظ http://jootiii.blogsky.com

خیلی حوصله می خواد بشینی پای فیلم الکی هااااا

مرسی برادر

من 1389/02/24 ساعت 11:15 ب.ظ http://mymadhouse.blogsky.com

تموم شد
آپ کن

حسن 1389/02/25 ساعت 12:20 ب.ظ http://www.cinemahormoz.mihanblog.com

سلام
خسته نباشید برای نقدا
به من سر بزنید خوشحال میشم
منتظرم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد